Majakka

31.5.2018

Salattu Jumala

Sanotaan, että on ainakin kolme asiaa, joita ihminen ei väsy tuijottamaan: virtaava vesi, elävä tuli ja pieni vauva. Näiden asioiden kauneus koskettaa hiljaisesti ja syvästi. Näissä kaikissa on jotain elävyyttä ja siinä ilmenevää harmoniaa.
Pohjimmiltaan luonnossa oleva harmonia on Jumalan Pyhän Hengen harmoniaa. Luomisessa Hän ”liikkui vetten yllä” elävöittäen koko luomakunnan. Kauneuden kokemus on Hengen kokemista luotuisuuden tasolla.
  Ihmisen tehtävä oli laittaa koko luomakunta kukoistamaan. Tapahtui kuitenkin jotain, jonka vuoksi kuoleman verho peittää paljon kaunista tässä elämässä. Mutta Jeesus sanoo: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni.”
  Jeesuksen lähettiläinä saamme osallistua hänen hallintavaltaansa, joka ylittää kuoleman. Se merkitsee, että saamme nähdä asiat hänen näkökulmastaan. Näemme ennen kaikkea mahdollisuudet. Jeesuksen tehtävään tarttuminen antaa meille näkökulman nähdä ainutlaatuinen kauneus tässä elämässä.
  Kuvitteleppa, että istut nuotion ääressä. Taustalla näet ja kuulet hiljaa virtaavan joen. Aurinko paistaa. Yhtäkkiä tuota jokea ui vastavirtaan äitisorsa päivän vanhat poikaset perässään. Jotain sellaista on Jumalan sisäinen kauneus ja harmonia, josta olemme osallisia Jeesuksessa. Sellaisesta näkökulmasta meille avautuu elämän kauneus eläessämme Jumalan seurakunnan piirissä. Emme näe salattua Jumalaa, mutta näemme hänet salatusti siinä, miltä elämä evankeliumin näkökulmasta näyttää.

Seppo Viljasjärvi

17.5.2018


Johannes 15: 26 ”Jeesus sanoo:  Minä lähetän teille Isän luota Totuuden hengen ja puolustajan, joka todistaa minusta.”

Olen isoisä. isä ja poika yhtäaikaa, sama persoona eri ominaisuudessa. On vesi, höyry ja jää, sama aine eri ominaisuudessa. On Isä, Poika ja Pyhä Henki, sama persoona eri ominaisuuksissa.

Isä kaiken näkyväisen ja näkymättömän Luojana ja ylläpitäjänä on ymmärrettävissä.

Poika eli Jeesus lunasti ja sovitti ihmisen Isän kanssa, opetti meille Jumalasta ja lähimmäiseen suhtautumisesta ja ohjeisti meitä monissa oikein väärin kysymyksissä, kuoli, haudattiin ja nousi kuolleista ja voitti kuoleman pelottavuuden.

Mutta kolmas persoona Pyhä Henki, jonka Jeesus antoi maailmaan noustessaan Isän tykö taivaaseen, Hän on se Jumaluuden persoona joka toimii nyt ihmisten keskuudessa. Pyhä Henki toimii omasstunnossamme muistuttaen oikeasta ja väärästä, kehottaa meitä armahtavaisuuteen ja anteeksiantamukseen, kirkastaa Jumalan sanaa ja on oppaamme elämän arjessa.

Usein Hän käyttää empatiankykyämme ja myötäelämisen taitoamme, jotta maailmassa toteutuisi oikeudenmukaisuus, tarvitsevat saisivat avun tai lähimmäinen tulisi huomatuksi.

Itselleni on ollut erittäin tärkeä tajuta, ettei teoillamme, ajatuksillamme tai suurillakaan saavutuksilla voi Jumalan mielisuosiota saavuttaa eikä pelastuksen eteen mitään tehdä, se on yksin armosta Jeesuksen ristintyön tähden, mutta Jumala tarvitsee käsiämme ja jalkojamme lähimmäisten hyväksi tekemään hyvää, jotta Hänen tahtonsa mukainen maailma voisi toteutua. Ole toteuttamassa tätä omassa arjessasi ja jokapäiväisessä tekemisessäsi niin saat olla enkelinä monien elämässä ja maailmasta tulee pieneltä osalta parempi paikka elää.

Hyvää kesän odotusta toivoo

Jouni Peräinen

 

PS. Eläkkeelläolo on olotila, jota voi suositella lämpimästi !

8.5.2018

Rukous kantaa

Jeesus opetti ihmisille uskosta Jumalaan ja siitä, miten ihmisten tulisi toimia heidän keskinäisissä suhteissaan. Tärkeimpiä aiheita uskon ohella olivat lähimmäisenrakkaus, anteeksiantaminen ja armo. Suhdettaan Jumalaan jokainen voi hoitaa ja vaalia rukouksen avulla. Jeesus antoi siitä mallin opettaessaan seuraajilleen Isä meidän -rukouksen. Rukoileminen oli osa myös Jeesuksen omaa elämää ja vielä siinä hetkessä, kun Jeesus nousi taivaaseen, hän rukoili siunaten opetuslapsiaan. Useilla ihmisillä on myös tapana toivottaa toisilleen Jumalan siunausta. Siunauksen toivotus samoin kuin esirukous on suuri lahja saajalleen ja se kertoo myös syvästä ystävyydestä ja luottamuksesta.

Toivoisin, että jokaisella ihmisellä olisi ympärillään sellaisia ystäviä ja tuttuja, joiden kanssa voi käydä yhteiseen rukoukseen tai ainakin pyytää rukousapua elämässä eteen tulevien haasteiden kohtaamiseen. Rukousaiheiden ei tarvitse olla aina jotain synkkää ja ikävää, Jumalaa voi myös kiittää ja ylistää. Jeesuksen taivaaseen astuminen tekee hänestä suuren ja majesteettisen. Ja se jos mikä antaa aihetta iloiseen kiitokseen. Kaikista mahdollisista vastoinkäymisistä huolimatta mikään mahti maailmassa ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta. Virren 497 sanoin: ”Myös minun puolestani nyt Jeesus rukoilee, jokaista meitä ohjaa, auttaa ja varjelee.”

Tuula Lahti

© 2018 Keuruun Seurakunta