Majakka

23.9.2019

Kiitollisuus kaunistaa

Mikä tekee ihmisestä kauniin? Sileä iho, tuuheat hiukset ja kiinteä vartalo ovat varmasti kauniin ihmisen ominaisuuksia, joita moni meistä tavoittelee. Mutta onko peli pelattu, kun iho rypistyy, hiukset harvenevat ja harmaantuvat, ja keho painuu kumaraan? Ei suinkaan.

Kuinka kaunis onkaan kiitollinen vanhus! Hän osaa nauttia elämän pienistäkin ilon aiheista. Hänen silmänsä säteilevät lempeää hymyä, vaikka aihetta murheeseenkin taatusti löytyisi. Hänen seurassaan virkistyy ja viisastuu. Hänen kauneutensa korostuu vaivojaan ja puutteitaan vaikeroivien ainainkeriankeisten rinnalla.

Tällainen kauneus ei ilmesty ihmiseen automaattisesti tietyn vuosimäärän täytyttyä. Kiitollisuus on hyve, jota tulee harjoittaa ja harjoitella päivittäin. Voimme ihan itse valita, kiinnitämmekö huomiomme siihen, mitä meillä on vai siihen, mitä meiltä puuttuu. Tunnettu totuushan on, että asiat, joihin ihminen keskittyy, kasvavat hänen elämässään.

Kristittyinä tiedämme, että kaikki hyvä elämässämme on Jumalan lahjaa. Valitettavan usein unohdamme kiittää Häntä, koska mallillaan olevista asioista tulee niin helposti itsestäänselvyyksiä. Raamatun lukuisista kiitokseen kehottavista kohdista päätellen Jumala haluaa kuulla kiitoksemme. Uskon Jumalan kehottavan meitä kiitokseen myös, ja ehkä juuri, siksi, että se tekee meille niin hyvää. Kiitollisuus tekee meistä kauniita.

Apostoli Paavali antaa kirjeessään efesolaisille konkreettisen ohjeen osoittaa kiitollisuutta Jumalalle: ”Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle ja kiittäkää aina ja kaikesta Jumalaa, Isää, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.” Tänä yksilökeskeisenä aikana kiinnitän huomiota sanaan yhdessä. Yhdessä musisoiminen on ihan raamatullinen kauneusvinkki. Tule siis rohkeasti toteuttamaan tätä kehotusta seurakunnan kuoroihin ja jumalanpalveluksiin!

Kiitollisuuden kaunistamaa syksyä!

Heikki Koljonen

© 2019 Keuruun Seurakunta