Majakka

14.9.2020

Entä jos…

Jari Tervo leikitteli historian käänteillä telkkarissa ohjelmassa ”Entä jos?”. Samanlaista pohdintaa on Arttu Wiskarin laulussa ”Suomenmuotoisen pilven alla”? Siinäkin on monta entä jos -kysymystä. Minä kysyn: Entä jos Jumala on olemassa? Entä jos Raamattu on totta? Jos Jumala on olemassa, ja on sellainen, millaisena Raamattu Hänet kuvaa, mitä se tarkoittaa? Yksi Jumalan keskeinen määre on, että Hän on pyhä. Jumala on jotain sellaista, jonka eteen ei mennä pystypäin ja takki auki. Jumalan pyhyys vaatii meiltäkin pyhyyttä.

Ongelma on, ettei meillä eikä meissä ole pyhyyttä. Ei kaikkein parhainkaan meistä voi astua Jumalan eteen, ja katsoa tasavertaisena silmiin. Liemessä ollaan koko porukka. Pyhimykset ja tavan tallaajat. Sitä kutsutaan synniksi. Sitä, mikä meidät on tähän liriin saattanut. Synti on siitä ikävä kaveri, ettei sitä voi karistaa pois kuin hilsettä olkapäiltä. Se istuu kuin purkka tukassa. Erilaisia tekoja voi yrittää karsia elämästään, ja joskus onnistuakin. Synti on vaan niin paljon muutakin. Klassisessa 7 kuolemansynnin listassa ei ole yhtään yksittäistä tekoa. Kyse on paljon hankalammista asioista, kuten ylpeys, ahneus ja kateus.

Ennen kuin heitämme kirveen kaivoon, niin mietitäänpä, miten Jeesus liittyy tähän kuvioon. Jeesus on koko jutun punainen lanka. Ilman Jeesusta ei ole kristinuskoa. Hän on vastaus meiltä puuttuvaan pyhyyteen. Hänen pyhyytensä turvin rohkenemme Jumalan eteen. Vanhassa Testamentissa Mooseksen tekemä tangon nokkaan nostettu pronssikäärme pelasti kuolemalta käärmeenpureman saaneet, jos nämä uskoivat Jumalan lupaukseen ja katsoivat pronssikäärmeeseen (4.Moos.21:4-9).

Ei se ollut magiaa, kyse oli luottamuksesta Jumalan lupaukseen. Jeesus vertasi itseään tuohon käärmeeseen: ”Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava, jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän” (Joh.3:14-15). Jeesus korotettiin ristille. Jokainen, joka luottaa Jumalan lupaukseen ja katsoo ristiinnaulittuun Jeesukseen, pelastuu. Ei kovin monimutkaista. Entä jos ottaisimme sen todesta?

 

Vilho Mäkinen

 

© 2020 Keuruun Seurakunta