Haapamäen kirkko

Vaalea kivikirkko, jossa  on jyrkkä katto ja kellotorni. Lunta on maassa.

Riihontie 16, 42800 Keuruu

300

Kirkon yhteydessä seurakuntasali, johon mahtuu n. 100 henkilöä. Kirkossa on soittimina urut ja piano

Kirkkosalia ja seurakuntasalia on mahdollisuus käyttää yhdessä.

Ajanmukainen keittiö. Lisätietoa emäntä Tarja Jokiselta puh. 044 7949 712

Kerhohuone

Kirkon yhteydessä on kerhohuone, joka toimii tarvittaessa myös kokoustilana. Tilaisuuksien yhteydessä kerhohuoneen käytöstä on sovittava erikseen emännän kanssa.

Jyväskylän radan (1897) valmistumisen myötä Haapamäestä oli kehittynyt merkittävä rautateiden risteysasema. Väkimäärän lisääntyessä katsottiin tarpeelliseksi rukoushuoneen ja hautausmaan hankkiminen.

Arkkitehti Mikael Nordenswan 1952-1953
Istumapaikkoja 300
Vuonna 1931 ratamestari Heikki Heinonen ja hänen vaimonsa Emma lahjoittivat ratapihan takaa hyvää kangasmaata kyseiseen tarkoitukseen. Kirkon piirrustukset tilattiin rakennusmestari Heikki Tiitolalta. Kirkon perustukset tehtiin vuonna 1939 ”lahjamaalle”, jossa oli ollut vaatimaton siunauskappeli jo vuodesta 1932. Sota kuitenkin katkaisi rukoushuonehankkeen ja perustukset kasvoivat pusikkoa sodan jälkeen.

Kirkko saatiin lopulta rakennettua Haapamäellä koulunsa käyneen arkkitehti Mikael Nordenswanin uusien piirustusten mukaisesti. Nordenswan suunnitteli jyrkkäkattoisen tiilirakenteisen pitkäkirkon, jonka rapattua ulkopintaa elävöittävät liuskekivet. Erillinen korkea kellotorni on pääsisäämkäynnin vieressä. Alttariosa on muuta kirkkosalia matalampi ja alttariseinällä on pelkistetty risti. Nordenswanin suunnittelemassa Kolhon kyläkirkossa sama ratkaisu. Haapamäen kirkko on ensimmäisiä monitoimikirkkoja. Kirkkosalin yhteydessä on seurakuntasali ja kerhotiloja. Seurakuntasalia laajennettiin 1990-luvulla. Kirkkoon tehtiin mittava remontti 2017-2018 ja se otettiin uudestaan käyttöön 9.9.2018.

Kirkon opastuksen Keuruun museon toimesta voit tilata erikseen. Opastuksen hinnaston löydät täältä.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc