Pihlajaveden vanha kirkko

Erämaakirkko

Pihlajaveden vanha kirkko sisältä

300

Istumapaikkoja on 300. Soittimena polkuharmooni. Kiviaidan ulkopuolella ulkohuussi, ei inva-wc:tä.

Pihlajaveden vanha kirkko ei ole varattavissa talviaikaan 1.10.–30.4.

Pihlajaveden vanha kirkko ei ole esteetön. Vanhassa kirkossa kynnykset ovat korkeat ja pääsisäänkäynnin raput jyrkät ja tuettomat. Kirkkoon pääsee kevyellä pyörätuolilla (ei sähköpyörätuolilla) sivusisäänkäynnin kautta tarvittaessa asennettavaa liuskaa pitkin.

Kirkon opastuksen voi tilata erikseen Keuruun museosta. Opastuksen hinnaston löydät täältä.

Pihlajaveden Erämaakirkon tarinoita -kirja 12€

Tarinat on koonnut Kirsi Taponen, kuvitus Santeri Viljakainen. Tilaukset sähköpostitse osoitteesta keuruu.seurakunta@evl.fi, myynnissä myös Pihlajaveden seurakuntatalolla, Keuruun seurakuntatoimistossa sekä Kauppalassa. Kirjasta saadut tulot menevät Pihlajaveden aluetyöryhmälle kirjan kustannusten kattamiseksi.

Pihlajaveden Erämaakirkon tarinoita

Pihlajaveden vanha kirkko rakennettiin kymmenen talon ja neljän torpan voimavaroilla seitsemisenkymmentä vuotta ennen kuin seutukunnalle saateiin ensimmäinen tie. Metsäpolkujen kulmakunnalle piti alunperin rakentaa vain vaatimaton saarnahuone, mutta innostuksen tuloksena valmistuikin luvaton oikea kirkko. Keuruun tuolloinen kirkkoherra Abraham Indrenius nuorempi sai huomautuksen tuomiokapitulilta ja asiasta kanneltiin maaherralle. Kirkko kuitenkin sai jäädä pystyyn ja se palveli savupirttien sisukasta kansaa. Nykypäivänä kirkko on eräänlainen kesävieraiden pyhiinvaelluskohde ja suosittu vihki- ja konserttikirkko.
Eräjärveläinen Matti Åkerblom teki 1780-1782 Pihlajaveden kirkosta länsitornillisen pitkäkirkon, jonka molemmilla sivuilla on pienet ristisakaramaiset kylkiäiset. Pohjoispuolen kylkiäisessä on sakaristo. Eteläsakaran seinissä on puhuttelevia varjoja, jotka ovat syntyneet märkien ja nokisten vaatteiden painaessa hirsiä. Esi- isät kertovat nykyajalle uskostaan ja elämästään varjojen välityksellä. 1800-luvun jälkipuoliskolla kirkko joutui rappiolle, ja se aiottiin purkaa. Mutta mm. A. Gallen-Kallelan kannanotto ja kirkkoherra Bergrothin toiminta auttoivat silyttämään koskettavan korpipyhäkön jälkipolville. Tuntemattoman veistäjän tekemässä erämaakirkon vaivaisukossa on silmiä liikuttava mekanismi. Vaivaisukko joutui ilkivallan kohteeksi kesällä 2019. Restauroinnin jälkeen se palasi paikalleen kesällä 2020.

”Puhuu puu, muu unohtuu, huokuu hirret historiaa.”

Karri Rajalan tekemä video Pihlajaveden vanhasta kirkosta.

YouTube-video

Nälkävuosien 1862-1867 uhrien muistoksi kiinnitetty muistolaatta. Pihlajavedellä kuoli nälkävuosina kymmeniä ihmisiä.
Laatta sijaitsee pääportilta katsottuna kirkon vasemmalla puolella.
wc wc

to 4.7. klo 19.00

to 11.7. klo 19.00

Vanhan kirkon musiikki-ilta 2: VirsiTrio Ikonen-Miettinen-Vuorenoja

Tervetuloa vanhan kirkon musiikki-iltojen toiseen konserttiin!
to 18.7. klo 19.00

to 25.7. klo 19.00